2013. szeptember 27., péntek

Cukormáz készítése...

http://izek-tortak-allatfajtak.blogspot.hu/2011/03/tortabevonatok-cukormasszak-fondant.html


 TORTABEVONÓ FONDANT (vagy inkább pillecukormáz) PILLECUKORBÓL

Az alábbi változatot készítettem el: 50-60 dkg porcukrot alaposan átszitáltam, pár evőkanál étkezési keményítővel összekevertem.  60 dkg pillecukrot micróban - alaposan kimargarinozott tálban - megolvasztottam, majd - alaposan megmargarinozott szilikonos fakanállal - összekevertem a cukorral. Kiöntöttem az  - alaposan letisztított  margarinozott, porcukrozott - konyhapultra (deszkára nem mertem), majd gyúr, margarinoz, cukroz, gyúr, margarinoz, cukroz... :-) Nagyon ragad, de ne féljetek tőle! 
Ebből két tortát is be lehet vonni, mert sok lesz. 
Ez elsőre sikerült, jól alakítható, nem szakad, nem törik, jól nyújtható, finom! 

Második próbálkozás: kenyérsütő géppel is megpróbáltam, de nem jött össze! 

TORTABEVONÓ FONDANT (vagy inkább zselatinos cukormáz) HÁZILAG


Hozzávalók:
  • 1 evőkanál zselatin
  • 6 evőkanál víz (70 ml)
  • 1 evőkanál glycerin (gyógyszertárban vásárolt)
  • 2 evőkanál -meleg vízben feloldott- 3 púpos evőkanál glucosine (ezt glukózszirup helyett tettem bele, a gyógyszertárban vettem, de sajnos nem tudták ott sem megmondani, hogy milyen arányban kell ahhoz hígítani, hogy "gyári" glukózszirupot kapjak. Így csak kísérletezni tudtam)
  • 3-4 evőkanál keményítő
  • kb. 70 dkg átszitált porcukor

    Elkészítése
    A 6 evőkanál vízben felolvasztott 1 evőkanál zselatinhoz hozzákevertem a 2 evőkanál vízben feloldott 3 púpos evőkanál glucosine-t és a 2 evőkanál glycerint. A megszitált porcukor-keményítő keverékéhez öntöttem, kanállal kevergettem, amíg lehetett, majd kézzel gyúrtam megfelelő állagúra. 1 éjszaka hűtés, majd másnap  reggel próbanyújtást végeztem, és közben eszembe jutott, hogy mivel emeletes tortát készítek, lehet, hogy kevés lesz ez a mennyiség.
    Valamint nyújtás közben szembesültem azzal is, hogy törik, szakad, kemény, ezért úgy határoztam, hogy a másik adagot kissé másként csinálom. Nagy vonalakban megismételtem ugyanazt, csak a felolvasztott zselatinba tettem 15 szem pillecukrot is, (főleg az íze miatt, mert azt nem említettem, hogy nem is olyan finom ez a változat, mint a tiszta pillecukros) és kevesebb porcukrot használtam hozzá, majd az új masszát összekevertem az előző napi masszával. Na, ez már jobb lett!
    Összevetve: még mindig jobban törik, szárad, mint a pillecukros, és nehezebb is volt vele dolgozni, de biztosan teszek még egy (két) próbát ezzel, mert viszont sokkal olcsóbb. Talán több glycerint is lehetett volna tenni bele, de (nem tehetek róla) a glycerin-ről a bébi-popsikúp jut eszembe :-) és azt sem esszük meg (legalábbis nem felülről) 


    KIEGÉSZÍTÉS (2012. tavasza):

    Fentiek kezdő korom tapasztalatai. Akkoriban szinte semmit nem tudtam a bevonókról, saját káromon tanultam meg a használatukat.

    Így, cca.1 évvel később már nagyon sokan kérdezitek tőlem, hogy mit használok bevonásra.
    Általában "bolti" masszát, mert a házi készítésű nem mindig sikerül úgy, ahogy szeretném, ennek ellenére nem beszélek le róla senkit, mert nagyon sokan kizárólag ezt használják sikerrel, és nem elsősorban olcsóbb is!

    Kipróbáltam az Unidec-et (K2 néven is fut), a Formixet, Snow White masszát (ez kapható vaníliásban is), marcipánt is. 

    Egy (számomra) új massza is van - ide is teszem a gyűjtőoldalamra - a cukortészta Farkas Vilitől:
     

    "500 g porcukor
    500 g marcipán (háromszoros cukortartalommal)
    50 ml víz
    6 g porzselatin
    6 g margarin
    A vizet forraljuk fel és keverjük el benne csomómentesen a porzselatint, majd rögtön gyúrjuk össze az átszitált porcukorral. Amikor simára gyúrtuk, adjuk hozzá a margarint és a marcipánt, majd az egészet gyúrjuk simára. Az így elkészített cukortészta akár azonnali burkolásra is alkalmas. Fóliába légmentesen elcsomagolva, hűtőben tároljuk"

    Próbálkozzatok Ti is!

    Várom tapasztalataitokat!

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése